اف تی سنتر

روشهای طلا و جواهر سازی

در این مقاله آموزش طراحی طلا و جواهر سعی داریم، روشهای طلا و جواهر سازی را آموزش دهیم. طلا یکی از اصلی ترین فلزات جواهر سازی است امروزه فلزات گرانبها مانند طلا و نقره پلاتین و پالادیوم با روش گریز از مرکز ریخته گری می شود. از صفات طلای خالص رنگ زرد ان و چکش خوار بودن ان می باشد فلز طلا را می توان کوبید و به شکل ورقه های نازک در اورد.

روشهای طلا و جواهر سازی

اکسیژن و سولفور یا اسید ها بر طلا اثر نمی گذارد. طلای خالص نرم و برای  پیدا کردن کیفیت بهتر و جلو گیری از فرسایش و تاثیرات رنگی با فلزات دیگر الیاﮋ می شود و در بین رنگها طلای زرد عمومیت بیشتر دار دو طلای سفید را در مواقعی برای بعضی زیور لات و مواقعی که سنگ الماس به کار میبرند به علت تناوب و هم رنگی انتخاب می کنند در هنر طلا سازی برای تمیز کردن طلا های قالب گیری شده از محلول اسید قولدوری وآب استفاده میکنند که  باید این محلول دارای۱۰قسمت آب و۲قسمت اسید باشد.

تعدادی از جواهر سازان مقداری سدیم بیکورت به محلول فوق اضافه می کنند که این محلول باید در ظرف سرامیک نگهداری شود. از محلول اسپارکسنمره  ۲که یک ترکیب اراده تجاری برای تمیز کردن طلا استفاده می شود و اسید مورپاتیک نیز که در شیمی به نام هیدرولیک نامیده می شود.

که ریخته گران و طلا سازان برای تمیز نمودن نقره و طلای قالب گیری استفاده میکنند وبهتراز اسید سولفوریک برای از بین بردن اکسیدها وذرات چسبیده به قطعه ریختگی عمل می کند در تکنولوﮋی مدرن تر در هنر طلا جواهر سازی از ماشین های فوق صوتی برای پاک کردن و  تمیز کردن قطعات طلا و نقره ریخته گری شده استفاده میکنند.

پایه های قطعات ریخته گی طلا و نقره (راهگاه) را با قیچی میزی یا ماشین های برقی قطع می کند و قطعات ریختگی و محل پایه ها را با سنگ سمباده صاف و پرداخت می کنند. از این روش برای جلا دادن و براق نمودن استفاده می کنند.

روش های ریخته گری

 امروزه ریخته گری طلا و جواهرات توسط روشهای طلا و جواهر سازی ریخته گری گریز از مر کز صورت می گیرد که بعد از عملیات قالب گیری عملیات تکمیلی و پایانی طلا و جواهرات از قبیل سوهان و صیقل و پرداخت  کاری و گذاشتن سنگهای قیمتی روی انها صورت می گیردو در عملیات قالب گیری و تمیز کاری خرده های باقی مانده را با ۵۰%  طلای نومخلوط می کنند و ریخته گری مجدّد صورت می گیرد.

قالبهای لاستیک برای ریخته گری طلا و ابزارهای با روش ریخته گری و موم دائی می توان زیبا ترین و پیچیده ترین  جواهرات را قالب گیری کرد. در این روش ابتدا طرحی از جواهر توسط موم مصرف پذیر تهیه می گردد بعد این طرح به پایه مومی مخروطی شکل متصل می شود بعد توسط قالب پلاستر پاریسی یا موادی دیگر که قابل شکستن باشد در بر گرفته میشود در قالب منفذ یا شکافی می گذارند تا موم قابل سوختن شود.

قابل پلاستر را بعد از خشک شدن در کوره قرار می دهند و به آرامی حرارت می دهند و موم شروع به سوختن می کند بعد از سوختن موم حفره ای در قالب گچی باقی می ماند, بعد فلز مذاب از طریق منفذ باقی مانده به داخل حفره قالب می ریزند که به سرعت منجمد می شود و شکل و فضای حفره پلاستر را  به خود می گیرد بعد از سرد شدن قالب شکسته و مدل خارج می شود.

طلا و جواهر سازی

در دورانهای باستان قالبهای اولیه زیور الات را توسط حکاکی نقوش بر روی ماسه ها  یا سنگهای آتشفشانی تهیه می کردند و با فلز مذاب پر می کردند و بعدها هنرمندان فلز کار قالب های خود را از سنگهای که به سادگی قابل نقش گیری و حجاری بودند ساختند یا از گل پخته قالبهایی ساختند که موم در داخل ان ذوب می شد.

و به این وسیله زیورالات مورد نظر را قالب گیری  کردند که در ان قالبها سوراخی می گذاشتند تا مذاب به حفره قالب وارد شود و قرنها بعد در قرن نوزدهم دندان سازان متد موم دائی  برای ساختن دندانهای طلا و قالب گیری ان استفاده کردند و جواهر سازان با ابداع قالبهای لاستیکی برای نسخه برداری مومی به تعداد زیاد از مدل اصلی با هزینه کم وسرعت زیاد امکان قالب گیری جوا هراتی از طلا و نقره و پلاتین وپالادیوم را فراهم کردند و به این ترتیب از روی مدل اصلی جواهر یک قالب لاستیکی تهیه کردند و با روش ریخته گری گریز از مرکز زیبا ترین و پیچیده ترین جوا هرات را با سرعت زیاد قالب گیری وتولید نمودند.

آذر ۷, ۱۳۹۶

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

avatar
wpDiscuz
تمامی حقوق متعلق به اف تی سنتر می باشد.